Sunday, June 26, 2011

Marilah Berzakat


Ramai orang tau bayar zakat masa raya saja. tu zakat fitrah namenye. gaji yg kita dapat tiap2 bulan pun kene zakat juga. xkira banyak atau sikit kita kene byr 2.5%. kalau gaji 1000 kene byr  25 rengget. tp pusat zakat ada caculation sendiri. xtau camne sbb saya sbln kene 35rengget. bagi saya xbuat potongan gaji pon xpe. saya bagi direct je kat orang yg saya nk bagi. besenye 3 org dpt (35/3=10,10,15).  
Ni senarai asnaf ( org yg layak dpt zakat)
  1. Fakir - Orang yang tidak berharta serta tidak mempunyai pekerjaan sama sekali, atau orang yang mempunyai harta dan pekerjaan tetapi tidak dapat menampung keperluan hariannya. Contoh, keperluannya sehari ialah RM 10.00 tetapi dia hanya ada RM 2.00 sahaja.
  2. Miskin - Orang yang mempunyai harta tetapi tidak mencukupi keperluan hariannya. Contoh, keperluan hariannya RM 10.00, tetapi dia hanya ada RM 7.00 sahaja.
  3. Amil - Orang/Pekerja yang ditugaskan oleh pemerintah mengutip/mengagih zakat.
  4. Muallaf - Saudara baru memeluk Islam
  5. Riqab - Hamba yang menebus dirinya secara ansuran.
  6. Al-Gharimin - Orang yang menanggung hutang dan tidak mampu untuk menyelesaikanya
  7. Fisabilillah - Orang yang berjuang di jalan Allah.
  8. Ibnus sabil - Musafir yang terputus bekalannya semasa di perantauan
owh, anak yatim dan orang cacat xtermasuk rupanya.
personally, no 1,3, 5 dan 8 xrelevan kat malaysia ni. yg senang nk bg ialah mualaf dan fisabilillah. mualaf tu kalau org cina atau india masuk islam tu kira mualaf lah.

fisabilillah pula bagi saya student2 yg xdpt tajaan.yang belajar kat pondok2 pon kira fisabilillah. bagi saya.
no 6 (alGharimin) saya pun berhutang juga. saya layak dapat zakat. tp saya yakin dapat menyelesaikannya. so da jadi xlayak.

kawan saya yg dapat income ribu2 sehari mcm heran bila ada org bgtau dia saya bg zakat 10 rengget kt sorang mualaf. (xyah bayar kat pusat zakat ke?) bg saya di sekeliling saya ada org yang layak dpt zakat, so lagi senang saya bg je.(segan la pulak nak g pusat zakat bayar  ciput2 ni, kau duit ribu2, juta2 boleh la g). wlpon sikit, amalan berzakat ni dpt mendidik anak2 saya spy rajin besedekah dan menolong org. juga sentiasa ingatkan Allah.

Hari ni saya jd ustazah ( misi menambah pahala)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...