Friday, August 12, 2011

Carrot susu- ada petua tersembunyi

bulan puasa ni, saya sekeluarga jarang sangat beli air untuk berbuka (sekali beli air tebu, sekali beli soya) saya mengutamakan buat sendiri. sebab time berbuka saya kene sediakan 2 - 3 jag air.2 jag komfem habis. 3 jag besanya ada belen sikit. so kalau hari2 beli 3 jag rugi besar saya. 1 jag besanya 3 rengget. sedapnye belum tentu lagi.


saya suka buat air carrot. boleh kata hari2 buat. sbb baik untuk mata saya dan anak2 dan lain2 kebaikan yang tersembunyi dari pengetahuan saya. biasanye saya beli 3kilo cukup seminggu. belum pernah anak kata jemu.

lepas operasi buat air siap, saya mesti buang sisa/hampas carrot tu. tapi time saya cari petua hilangkan bengkak jumpa pula petua ni.

"Bagaimanakah caranya untuk menghilangkan kedut-kedut yang mula berjinak-jinak di muka anda? Sebenarnya tidak sukar menghilangkan kedut-kedut di muka asalkan anda rajin melakukannya. Ambillah sebiji lobak merah. Parut hingga hancur. Kemudian ambil satu sudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. Campurkan semua ramuan itu dan kacau hingga sebati. Sapukan di tempat yang berkedut itu. Biarkan selama 20 minit, barulah dibasuh dengan air bersih. Lakukan selalu, Insya-Allah wajah anda kelihatan berseri dan kedut-kedut yang mula bertapak itu akan menghilang."



 
makanye selama ni aku telah membazir bila buang hampas carrot tu. kalau aku tepek kat muka mcm yg petua ni kata mestilah muka aku jadi berseri2 dan x bekedut. cuma problem aku nak spend 20 minit ada benda kat muka ni mesti anak2 kecoh dan pelik je apa yang emak diorang buat ni. ada tepung jagung dengan telur pulak mcm nak buat biskut je.

teringat arwah arnab2 ku.. paksa makan carrot tak mau. makan kangkung suka pulak.

2 comments:

Unknown said...

haha comelll..

Anonymous said...

Oooo terima kasih.. mmg sekang n tengah duk pikir nk buat ape dgn hampas2 tersebut hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...