Friday, December 24, 2010

menjaga kesihatan sebahagian daripada iman

sabtu ahad aku bz. esok plak nk balek tg karang. kene pegi hospital ptg ni juga la tengok bapak mertua adik aku.sakit org malaysia, diebetis ngn darah tinggi.g dgn kakak n adik aku ujie. sbb masa nk g jumpa kakk aku tgh borak atas motor dgn kawan dia atas motor gak kat tepi jalan. dia pon  nk ikut. adik aku pon nak g. aku amik dia. penoh 1 kete. masa melawat 5 - 7 ptg. jam dah 5stgh. kat bandar klang, jem la pulak. ikutkan 15 minit dah blh sampai . sampai bwh hsptal dah 6 stgh. pusing2 prking kete punyalah problem.. last2 aku masing parking staf. bebumbung. xde org sound ape2. guard pon senyap.wad pakcik tu 8a. tingkat paling atas.

punyalah ramai org kat wad tu. ni baru hari khamis. kalau sabtu ahad xbleh bayangkan.org melawat ramai xkisahlah. ni yg sakit. crowdd wad tu. dah jadi mcm xselesa. mcm2 sakit ada. semua peringkat umur ada. tu lah ,lama sgt tak pegi hospital..aku buat kesimpulan, selangor ni rakyat ramai sgt tp hospital sikit. hospital kerajaan la maksud aku. kalau buat 2-3 lagi hospital pon blm tentu blh selesa. sbb ramai sgt yg sakit ney. ruang utk org sakit terhad sgt. sempit. susun katil pon dekat2.ada gak katil tambahan diletak kt tempat yg tak sepatutnya diletak. bukan katil kosong. ada org sakit atasnya. selain kesian dgn yg sakit, aku kesian tgk doktor, nurse yg sibuk sgt buat keje. sbb korang keje kat hospital tengku ampuan rahimah. kalau korang keje kat hospital tg karang mesti korang rilek sikit. nasib baik aku xjadi doktor ngan nurse.kalo tak letih layan karenah org sakit yg mcm2 sakit ni. ada yg kaki kene tebuk, kepala bebalut, kaki bsimen dsbg. pakcik yg aku lawat ni kene diabetes kronok. badan kurus, xobesiti, mata dia dah xnampak 5-6 bulan. kaki ada 2-2. tp sblah tu xde tapak kaki. dah kena buang. jari tangan pon ada yg kene buangbecakap pon xbleh. masuk hospital sbb xsdar diri. mesti isteri dia ( mak mertua adik aku) susah hati. dah 3 thn lebih bekeadaan macam tu. mesti penat makcik ni jaga. tapi kasih sayang yg buat makcik ni tabah jaga pakcik kat rumah , hari ni kat hospital.

bila tengok orang sakit , aku insaf. alhamdulilah diberi kesihatan. semua function lagi. blh jalan ke sana ke mari. aku try sedaya upaya nak jaga kesihatan tubuh dengan sebaik2nya. xnak minum manis2, makan belemak2, gula pon da nak harge. kesihatan benda yg xblh dijual beli. untung kalao sihat ni. tak nyusahkan nurse ngn doktor,nak beribadat senang.duit pon blh simpan xyah beli ubat. N azam aku nak rajin 2 naik tredmil aku biar badan slim.kalo blh sampai mati xmau masok hospital.susah hati la kalau ada penyakit ni.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...